En lillebror kan ge sömnlösa nätter!

Ja nu tycker ni kanske att jag är lite tjatig men jag känner att jag vill ge varje syskon ett helt eget inlägg för mina syskon är det allra viktigaste för mig. Självklart är Danne och Joline mitt liv. Men syskonen är något man växt upp med, någon man har delat känslor, lycka och sorg med i alla år.

Inte är det lätt att vara en kille i familjen med bara syrror. Det kan göra att man blir väldigt överbeskyddad.
Det kvittar om det är lillasyster eller storasystrar, Mattis är alltid där och ska skydda brudarna i familjen in i det sista.



När Mattis föddes var jag sex år gammal och blev hur lycklig som helst att få se min söta lillebror. Med dom brunaste runda ögonen tittade han ut. Oj oj oj vilken buse det kom. Inte en lung stund, han var överallt på samma gång.
Men Mattis och jag har alltid haft en speciell relation till varandra. Även att det skiljer sex år mellan oss så har vi ändå stått varandra nära, är han mogen eller jag omogen?:)


Den här lilla busiga killen har gett mig och många andra sömnlösa nätter, men jag vet egentligen inte varför för det är verkligen ordning på honom. Han tar sig alltid hem. När han var liten och vi var i affärer och vände oss om fanns där ingen Mattis. I vanliga fall så gråter barnet floder. Nejdå Mattis gick bara och kolla på annat, sen helt plötsligt var han bakom oss igen. Han har alltid koll.



Den här killen har ju inte direkt varit glad i skolan, fanns det nåt värre. Men inte finns det nån som klarar sig så bra som dig i alla fall. Du började jobba istället för att gå i skolan och du är nu anställd på ett företag och det går hur bra som helst. Jag vill bara säga att jag är en otroligt stolt storasyster. I dom här tiderna är det inte lätt att få jobb. Men du fixar det utan utbildning och inte ens fyllda 18 år. Kan man vara duktigare? Nä det tvivlar jag på.

Mattis och jag har hållt ihop många gånger. Vi är otroligt lika. Lika impulsiva och väldigt ofta så gör vi något innan vi tänker på vad som kan ske.

För ungfär tre år sedan flyttade Mattis in till mig när Cissi flyttade ihop med Kalle. Då bodde vi i Skäggetorp i våran 3:a. Vi hade det toppen, alltid lika kul.



Mattis du har hjälpt mig många gånger när det egentligen är jag som är den äldsta och ska va den som tar ansvar.
Men du var där och hjälpte mig när jag hade det som jobbigast.
När jag var så full så jag inte kunde gå, du satt där denna kalla vintern på din rumpa för att värma mig.
Jag skäms när jag tänker tillbaka så oansvarig jag var. Tjugo år gammal och låter en 15 åring ta hand om mig.

Men vi hade riktigt kul oxå Mattis. Många roliga kvällar och dagar och nätter hade vi när vi flyttade till våran lägenhet i Majelden.
Den balkongen gav oss många roliga stunder.

Mycket ändrades sen när jag träffade Danne. Jag ville liksom bli vuxen. Jag ville inte längre leva så som jag levde innan.
Vi hade många gräl för du förstod inte varför allt ändrades så.

Jag kommer ihåg andra gången du träffade Danne, den natten kommer jag sent glömma. Du kom hem när du hade varit på en fest. Danne och jag låg i sängen och skulle sova. Ja vi hade mindre kläder på oss. Du var ju van vid att det bara brukar vara du och jag liksom. Så här tog vi oss friheten att krypa ner under täcket. Daniel kände sig sådär lagom bekväm. Men ni fann ju varandra oxå ganska så fort, nu menar jag inte bara för att Danne hade dålig med kläder, det kanske lät lite fel.
Jag jobbade rätt mycket den sommaren. Danne och du drack rätt så mycket öl den sommaren. En dag när jag kom hem så hade Du och Danne byggt en ölpyramid i vardagsrummet. Ja den var jätte fin men passade den verkligen i vardagsrummet?!

Somsagt det blev jobbigt när du fick flytta hem till mamma igen. Inte för att mamma inte var bra, men vi hade ju haft riktigt kul ihop under den tiden. Men jag var ju tvungen att gå vidare med mitt liv, starta mitt eget liksom.
Jag älskar att du busar med min dotter så mycket, hon avgudar dig. Och jag älskar att du funkar så bra med Danne oxå. För hade du inte funkat med honom så vet jag inte vad jag skulle ha gjort, Ni är oxå som syskon för varandra och det gör mig lycklig.
Så mycket som jag älskar dig finns det inte att beskriva i ord.
Du tycker ibland att jag har blivit lite tråkig, men jag är ju mamma nu och tänker kanske lite annorlunda. Men du vet att jag alltid finns där för dig vad det än gäller.

                           En lillebror kan ge sömnlösa nätter.
          Men det är värd varenda vakna natt för att jag får vara 
                                     just din storasyster.

Kommentarer
Postat av: Mammanette

Ja den här lilla gossen har jag alltid trott på. Gud vad vi har kämpat och skällt på varandra. Jag vet inte om Mattis har märkt det men för det mesta så har han faktiskt lyssnat på vad jag har sagt, om inte för stunden utan efter ett tag i smyg liksom. Du är så duktig jag är så stolt över dig. Snygg till tusan är du också min lilla skitunge som om några dagar blir myndig. Jag älskar dig.

2009-05-27 @ 14:00:48
Postat av: Mattis

Jo jag vet, jag är rätt bra:)

2009-05-28 @ 11:00:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0