Två rätters a la jenny

Idag har jag varit så himla rastlös hemma så jag inte visste vart jag skulle ta vägen. Men ändå var jag för seg för att fixa mig irodning och göra nåt. Jollan lekte så bra hemma med sina leksaker oxå så ville inte störa henne genom att ge sig iväg heller.

Men pratade med mamma iaf och hon å Cissi ville gärna komma på lite middag hos oss. Mormor kom oxå det va skoj för hon brukar inte komma så ofta till mig, vi brukar inte få besök så jätte ofta för vi åker mest runt själva:)
Men jätte trevligt iaf.

Jag bjöd på en två rätters och det var uppskattat. Alltid lika kul att laga mat åt folk.
Jag skulle verkligen vilja starta en catering firma, men vågar inte liksom, man måste nästan ha en inkomst till då innan man kommer igång helt. Men det är en dröm som jag får fortsätta drömma om tyvärr!

                                                 Meny !

                  Alpnaerings löksoppa tillagat på franskt vis.

                          Kycklinggryta a la ädel 

           severades till pressad potatis & en härlig grönsallad

Löksoppan:
7 msk av alpnaerings löksoppa
1 liter vatten
& en nypa alpnaerings pepparmix

Låt sedan stå och puttra lite.
Häll sedan upp i ugnsäkra skålar.
Häll över rostat bröd i tärningar &
riven ost.
In i ugnen på 200 grader tills osten smälter.



Kycklinggryta a la ädel:
1 kilo kyckling filè
alpnaerings kycklingkrydda
1 gul lök
1 röd paprika
7-10 färska champinjoner
2 dl creme fraiche
1 ½ dl vispgrädde
150 g grädd ädel ost

Skär kycklingen i tärningar och häll i stekpannan.
Krydda med Alpnaerings kycklingkrydda, häll sedan
i hackad lök och paprika. Låt bryna & häll sedan i skivade
champinjoner.
Häll sedan i creme fraiche & grädde och låt det stå och puttra.
Tillsätt sedan ädelosten. När osten har smält in i såsen så är den
färdig att servera tillsammans med pressad potatis & grönsallad.

       
 


Till efterrätt bjöds det på mormors egna äpplepaj med vanilj visp.

Det blev ingen nyttig måltid, men det kan man leva med tycker jag allt:)

Hoppas att ni har haft en minst lika trevlig dag som jag:)

Puss på er!

Kommentarer
Postat av: Mammanette

Ja tack jag har haft en mycket trevlig och mysig kväll hos dig, är alltid mysigt hos er med eller utan mat. Maten var helt suverän som vanligt, men en annan som också var helt suverän är min allra gulligaste Jollan, älskar er, Kramis.

2009-08-27 @ 00:46:41
Postat av: cecilia

tusen tack för maten. den var toppen god. Med lite creme fraiche i såppan så kan även människor med halsbränna slurpla i sig den...

Nösta gång mamma.. ta inte all sås... ;)

Pussen

2009-08-27 @ 11:13:25
URL: http://ceciliasplace.blogg.se/
Postat av: mormor

tusen tack för igår, du är suverän när det gäller matförresten annars oxå.

2009-08-27 @ 13:40:46
Postat av: Frida

Roligt att se att även du skriver på en blogg.=)



Det klart att du ska starta en cateringfirma! Du kan ju börja i liten skala som hobby, gör reklam för dig själv på typ brollopstorget.se så kan du ju fixa mat till bröllop och liknande. Marknaden är enorm för sådant!

2009-08-29 @ 12:54:25
URL: http://frittson.blogg.se/
Postat av: Anna-Karin

Tusen tack för lördagskvällen! Var jättetrevligt och massor av god mat! Hoppas att du inom en snar framtid slår slag i saken och startar en cateringfirma. När ryktet om din goda mat sprider sig kommer du bli mäkta framgångsrik!

2009-08-31 @ 11:53:32
URL: http://www.chezannakarin.blogspot.com
Postat av: Helena

Tack så jättemycket för en mycket trevlig kväll med supergod mat.Helena o Emma.

2009-09-01 @ 01:00:40
Postat av: Ronja

DÅLIG UPPDATERING? tänk på oss som ligger hemma i sängen sjuka o jäkliga vad ska vi göra när du aldrig uppdaterar???????????????????????

2009-09-01 @ 22:00:22
URL: http://centrodelavida.blogg.se/
Postat av: Ronja

DÅLIG UPPDATERING?? tänk på oss som ligger hemma i sängen sjuka och jäkliga. vad ska vi göra när du aldrig uppdaterar? vava???

2009-09-01 @ 22:01:47
URL: http://centrodelavida.blogg.se/
Postat av: Anci

Låter mumsigt du :o). Må så gott!

2009-09-02 @ 06:24:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0